Het leven in Mexico - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Maaike en Thijs - WaarBenJij.nu Het leven in Mexico - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Maaike en Thijs - WaarBenJij.nu

Het leven in Mexico

Door: Maaike en Thijs

Blijf op de hoogte en volg Maaike en Thijs

13 Februari 2006 | Mexico, Guadalajara

We zijn er nu al een tijdje en hebben eens goed rond gekeken hoe het leven in Mexico is, na dit verhaaltje kun je nog kiezen of je echt wel langs wil komen hahahaha grapje.
DE MEXICANEN: De mexicanen (die wij kennen) zijn erg aardig, behulpzaam en vriendelijk. Het heeft er misschien ook wel mee te maken dat wij uit Nederland komen en niet uit Amerika (gringo's) want daar hebben Mexicanen echt een hekel aan en andersom hebben de Amerikanen een hekel aan Mexicanen, om de illegale Mexicanen te weer houden willen ze een muur op grens van Amerika en Mexico gaan bouwen (hoezo Duitsland?).
Het levensmotto van de Mexicanen is: Mañana, mañana (morgen, morgen) afspraken nemen ze niet zo nauw want ze komen gewoon wanneer hun dat uitkomt en als dat vandaag niet is dan is dat morgen. Thijs heeft eens 3 uur op een klant moeten wachten die gewoon in een restaurant zat te eten, tja en daar moet je je dan niet aan storen hoe moeilijk dat soms ook is!!
HET LAND: Mexico is een heel mooi land het heeft alles, mooie steden, stranden, natuur en echte oude mexicaanse puebla's (dorpjes). Het weer is super! van oktober tot februari is het gemiddeld 27°c maar dan zijn de nachten een stuk kouder, van maart tot juni is het zomer met oplopende temperaturen tot 40°c, en van juli tot september is het regenseizoen met tempraturen rond de 30°c met s'avonds een afkoelend buitje. Je kan er de klok op gelijk zetten dat het s'avond regent en daarna klaart het weer op.
In de stad wordt de natuur een handje geholpen en rijdt er elke avond een tank wagen rond die er voor zorgt dat alles mooi groen blijft. Buiten de stad is het nu een beetje droog en dor. Rij je richting de zee dan wordt het al snel een stuk groener en tropisch! Palmbonen staan er hier dan ook genoeg. Omdat de tempraturen zo hoog liggen vindt hier het leven zich vooral buiten op straat plaats, lekker eten op elke hoek van de straat, wandelen in de parken en vooral genieten.
HET ETEN: In een woord HEERLIJK!! Het is waar, de meeste Mexicanen hebben genoeg aan taco's en dorito's en eten die dan ook het liefst elke dag 3x per dag. Op elke hoek van de straat kun je wel een kraampje vinden waar ze heerlijke taco's verkopen (toch echt anders dan die taco's uit de pakken in Holland). Met wat limoen en vooral heel veel pikante salsa geven ze er hun eigen smaak aan. En het kost werkelijk waar helemaal niets, voor een paar euro heb je gegeten en gedronken. Ook zijn er de nodige restaurants van Mexicaans tot Amerikaans en van Chinees tot Japans, er is voor ieder wat wils!!
DRANK: Tequilla!! We zitten niet voor niets in de staat waar de Tequilla vandaan komt. In Jalisco en nog 4 andere staten wordt de Tequilla gemaakt, dit zijn dan ook de enige staten die onder de naam Tequilla mogen produceren. Het plaatsje Tequilla ligt hier 45 min. met de auto vandaan en daar staan dan ook de nodige agave planten (waar de tequilla van gemaakt wordt).
En natuurlijk cerveza's (bier)is een hele populaire drank net zoals in de rest van de wereld!! Sol en Corona zijn wel populair maar Mexico heeft nog veel meer andere bieren die ook erg lekker zijn.
DE CORUPTIE: Mexico is zo corrupt als de ....!
De politie werkt hier voornamelijk voor zich zelf, als je wordt aangehouden voor iets dan kun je door de agent 100 peso (8 euro) toe te stoppen al weer verder zonder verdere bekeuringen. Het is Maaike al een keer gelukt om alleen door te praten (en haar charme) een bekeuring te ontduiken maar over het algemeen lukt het alleen met geld. Touristen zijn over het algemeen eerder de klos dan landgenoten. Als je in een (zichtbaar) gehuurde auto rijdt dan kun je ervan uit gaan dat je gepakt wordt, en ze proberen je dan ook nog af te zetten door meer geld te vragen dan eigenlijk de bedoeling is.
Onze leraar spaans zei laatst: "terrorisme zul je hier niet zien maar dit land gaat kapot aan de corruptie" en ik denk dat hij wel gelijk heeft.
HET VERVOER: In Mexico geld maar 1 regel in het verkeer en dat is dat er geen regels zijn! Het verkeer is een grote chaos! Iedereen duwt zijn auto overal tussen door, als je even te lang wacht als het al groen is dan tutert de persoon achter je al. Soms zie je een verdwaalde indiaan compleet met sombrero en paard door de auto's rijden en dan denk je echt dat je in een film bent beland.
De bussen knallen echt overal tussen en het geeft hun niet wie ze daar bij raken of schampen. Fietsers zie je hier dan ook niet vaak. Alleen op zondag zijn er een aantal wegen afgesloten zodat mensen "veilig" kunnen fietsen. Met drank op achter het stuur is hier ook de normaalste zaak van de wereld, geregeld horen we de ambulances af en aan rijden. Door de vele ongeukken is de "nekkraag" een soort van mode beeld geworden, waar je ook kijkt je ziet er altijd wel iemand mee lopen.
Taxi's zijn hier makkelijk te krijgen en kosten dan ook niets.
Echte oude auto's zie je hier ook nog, kevers, surfbusjes e.d. Maar het straat beeld wordt steeds meer bepaald door de grote terrein wagens!! Helaas!
In Mexico stad zie je nog de echte groene kevers die als taxi dienen rond rijden.
Al met al is Mexico een super mooi land met hele mooie dingen, de mensen zijn vriendelijk en behulpzaam en het land is geweldig mooi. Zeker een aanrader.

P.s. Op de verhuiskaarten staat dat onze postcode een P.O Box is maar dit klopt niet!
Onze postcode is C.P 45110.
De kaarten komen wel aan maar misschien dat het nu sneller gaat.

• 13 Februari 2006 - 21:56

Edwin Camps:

Nou als ik dat zo hoor dan kunnen we beter met z`n alle die kant op komen. Dan laten we alleen BOB in Nederland achter, want die is bij jullie schijnbaar totaal overbodig. Groetjes en veel plezier daar.
    ps. Hoe zit het nu met je werk Maaike?

• 14 Februari 2006 - 02:38

Thijs:

Hey, allemaal. Ik zit nu in Monterrey en ik dacht ik zal eens reageren. Een BOB is inderdaad totaal overbodig hier Edwin, laatst ging ik met onze buurman boodschappen doen voor een BBQ en op de terugweg in de auto ontkurkte hij 2 Corona´s met de magische woorden: "Dit is het mooie van Mexico, je hoeft hier niet te wachten tot je thuis bent!" Tja, je moet je toch aanpassen he, dusss!
    Groeten Thijs

• 14 Februari 2006 - 11:07

Wilma:

natuurlijk komen wij we willen het zelf allemaal zien en het duurt ook nog eens zolang niet meer spannend!! tot snel. dikke kus.

• 14 Februari 2006 - 12:14

Yvonne:

Maaike je moet bij een reisbureau gaan werken. wat kun jij het sappig vertellen.Maar erg leuk om eens te lezen.
    Maaike je hebt nog geen werk. Ga anders Mexico eens wat manieren bij brengen. tjonge wat een chaos.

• 14 Februari 2006 - 18:37

Irene En Ruud:

nu weten we eigenlijk al genoeg over mexico misschien dat we onze reis gaan annuleren.

dat menen wij natuurlijk niet ik wilde gewoon reageren tot volgende week

• 15 Februari 2006 - 08:41

René Vd Pas:

Mooi verhaal, is thijs ook al een keer door zijn charme en leuke lach onder de corrupte politie uitgekomen? Hehehe
    De eerste competitiewedstrijd zijn we minder goed begonnen als vorig jaar. Meer wil ik er niet over zeggen. Groeten

• 15 Februari 2006 - 19:11

Irene En Ruud:

hallo Thijs een vraagje hoe duur is een ticket naar monterrey ivm a1-gp op fundidora park monterrey zondag 26 feb. is er een mogelijkheid om die te bezoeken

• 15 Februari 2006 - 21:39

ysselsteyn 2
    1-3 gewonnen

• 15 Februari 2006 - 21:46

Knuppels!
    7-0, wat is dat voor een uitslag? Volgens mij heeft het 1e al 20 jaar niet meer met zo´n uitslag verloren, jullie hebben weer een record verbroken!
    Ik ben trots op jullie! Maar goed, we kunnen het ook positief bekijken, het kan alleen maar beter nu!
    Wij hebben zaterdag trouwens de halve finale van de play-offs bereikt (als nr. 7 van de competitie nr. 2 uitgeschakeld (doelpuntje, assistje, feestje)!
    Groeten en beter jullie!

• 15 Februari 2006 - 21:48

Huh, wat is gebeurd?

• 15 Februari 2006 - 23:08

Tommel:

Ha Maaike en Thijs,

mooi verhaal en het water staat me al in de mond.
    Tequilla staat!!!!!!!!!
    Dat is sinds ik in Korea zit mijn op een na favorite stap drankje geworden. Het kan nog net niet tippen aan een goed glas wiskey.
    Ik krijg er echt zin in om van de zomer die kant op te komen. Maar lees ik nu dat het dan 40 graden kan zijn? Of is dat als wij komen al weer wat minder? Anders zal ik maar vast een portable airco gaan halen.

P.s. ik zag op KNVB.nl dat het 6e met 11-3 gewonnen had van Geijsteren 1. Dat zijn pas vernederende uitslagen voor een eerste elftal!

groetjes Tom (en vast ook van Annemiek)

• 16 Februari 2006 - 19:10

Ans:

gaaf verhaal, we denken dat we ski vakantie maar annuleren en met wilma en sjef mee naar jullie gaan, maar dan zouden eef en josien weer teleurgesteld zijn (en eline!!!) dus komen we maar een ander keertje, want dat zijn we wel van plan en we hebben de tijd toch???
    groetjes

• 16 Februari 2006 - 20:15

Bart En Helga:

hoi thijs en maaike,
    klinkt allemaal superleuk!
    Geniet ervan samen daaro!
    groetjes bart helga
    dave britney en roy

• 18 Februari 2006 - 16:41

Club Ramsus:

gratis entree voor signor Berkers en signor van Dijck.

• 18 Februari 2006 - 16:50

Club Ramses:

sin señoritas por favor

• 18 Februari 2006 - 17:33

Pauline En Judith:

hallo mexicaantjes!!!!!!

Zo te horen en te zien bevalt het allemaal goed in mexico! Wij hebben er al weer zin in als je even terug komt om lekker te gaan eten bij de beekman en om gezellig bij te kletsen. wij zijn nu weer volop bezig met de carnaval. lekker feesten en beesten zo te zien smaakt de tequila goed dus dat gaan we volgende week ook maar even proberen, alvast proost en we bellen snel dan kunnen we even bij kletsen.
    Adios amigos
    Pauline en Judith!!!!

• 22 Februari 2006 - 17:14

nog effe eten dan
    ajax kijken naar bed en morgen om
    half 5 opstaan tot snel gr

• 22 Februari 2006 - 20:35

Rob En Judie:

Hi,
    Leuk verhaal over Mexico, we hebben al zin om te komen, dat corrupte spreekt ons wel aan,ha,ha! Maaike, hoe is je 1e dag bij het straatkinderenproject bevallen? En Thijs weer terug uit Monterrey? Hier is alles ok, de carnaval komt eraan dus flink fieste!!! Alaaf,alaaf.

P.s. Ajax staat nu met 2-0 voor tegen Inter Milan.

• 25 Februari 2006 - 13:16

Danny Blind:

ajax - inter milan 2-2

• 25 Februari 2006 - 13:20

Nick:

ok danny, mooi gesproken,
    VVV heeft ook weer verloren, gvd gvd...
    dus thijs blijf nog maar ff in mexico, ik denk dat we dit jaar nog niet daar de markt hoeven voor het kampioensfeest.ik denk dat ik ook maar een Chivas de Corazón word....

• 28 Februari 2006 - 09:23

• 01 Maart 2006 - 12:54

Anny En Mart:

Oostrum 1-3-06
    Hallo Fam.
    Natuurlijk is het bij jullie nu prachtig.Maar hier ook,het sneeuwd .Minder is dat de karnaval ten einde is,het was heerlijk dat hebben jullie gemist of? Vieren mexicanen dat ook.Verder is hier alles goed.Veel plezier met pap en mam.
    Groetjes Anny en Mart.

• 02 Maart 2006 - 18:54

Hallo Mexicanen:

Het weer is knudde verder is hier alles o.k. Geniet met pap en mam van jullie mooie natuur en strand. Zijn ze goed aangekomen?Doei.

• 02 Maart 2006 - 22:32

Maaike Zelluf:

Hallo, Pap en Mam zijn inderdaad goed aangekomen!! Ruud en Irene zijn vertrokken richting New York en het was erg gezellig. De foto's volgen nog!! Tante annie en Ome Mart, bedankt voor de heerlijke zak drop, dat doet het altijd goed!! Tot snel groetjes Maaike Thijs Sjef en Wilma

• 05 Maart 2006 - 13:15

Irene En Ruud:

new york -7 graden celsius brrr ysselsteyn -2 graden celsius weer thuis goed aangekomen new york was erg mooi en guadalajara 30 graden celsius was erg lekker hou je het nog vol met je schoonouders

• 05 Maart 2006 - 13:18

Irene En Ruud:

vast wel. tot snel in nederland uitnodiging voor eten deze coupon graag netjes langs de randjes afscheuren en tot horens gr.

• 11 Maart 2006 - 09:38

Mart En Anny:

Oostum 11-3-06
    Hallo Luitjes.
    Hallo Sjef vanuit het koude en natte Nederland een heel fijne verjaardag toegewenst Groetjes.
    Anny en Mart

• 11 Maart 2006 - 10:06

Bertha & Jeu:

Hallo vakantie gangers en fam.. Sjef van harte gefeliciteerd met je 55 e verjaardag maak er een fijne dag van met Wilma Maaike ,Thijs en verdere vrienden. Groetjes vanuit 'n guur en koud Nederland.

• 11 Maart 2006 - 13:18

Harry En Marielle:

Sjef een fijne verjaardag gewenst uit het zeer koude leunen. De groetje aan allemaal en maak er nog een leuke vakantie van.

• 12 Maart 2006 - 17:37

Jan En Jet:

Hallo genieters van een mooi Mexico!!!Sjef nog proficiat. Heb je een leuke dag gehad lekker in de zon.Nog veel plezier groetjes.

• 13 Maart 2006 - 15:49

Sjef En Wilma:

hallo luitjes het is hier super genieten en nog eens genieten mooi weer en het is hier zo mooi.nog vier dagen en dan moeten we alweer naar huis en daar hebben we dus helemaal geen zin in vanaf de eerste dag dat we hier zijn alleen maar zon ik moet er niet aandenken dat we straks de lange broek en trui weer aanmoeten trekken de natuur is hier zo mooi en de mensen zo vriendelijk en dan die zon wakker worden door de vogels die fluiten de zon die door de raam schijnt super gewoon ik snap nu ook waarom maaike en thijs hier zijn die keus zou ik ook gemaakt hebben verder horen jullie het wel als we weer thuis zijn groetjes van ons allemaal wilma. bedankt voor de reacties op mijn verjaardag ik moet zeggen het is heerlijk om op de boot te zitten en walvissen te spotten alles bijgebracht te krijgen en in de zon liggen te branden ik heb aan jullie gedacht in dat koude nederland (maar niet echt) groetjes sjef.

• 21 Maart 2006 - 16:44

Nick:

Gezocht:
    Nieuwe trainer voor de Chiva's.
    mooie volksclub voor de mexicanen en een gekke hollander !!!

• 21 Maart 2006 - 16:45

Jantje Smit:

VVV wint in de slotfase met 3-2 van de palingboeren ( volendam )